Dariusz Rosati

Pytanie do Komisji Kanał Odra-Dunaj oraz Odrzańska Droga Wodna a sieć TEN-T

Powiązanie śródlądowych dróg wodnych Odry i Dunaju wraz z funkcjami bramowymi morskich portów Pomorza Zachodniego stanowi unikalne, transgraniczne ogniwo łączące północ z południem, wschód z zachodem. Ogniwo to łączy Polskę, południową Skandynawię, Niemcy, Czechy, a poprzez powiązanie z transportem kolejowym i drogowym, tworzy transportową jedność funkcjonalną i gospodarczą korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk”. Budowa transgranicznego kanału Odra-Dunaj przyczyniłaby się do rozwoju rynku wewnętrznego Europy Środkowej oraz wypełnienia zadeklarowanych celów polityki transportowej. Niestety ani Odrzańska Droga Wodna, ani kanał Odra-Dunaj nie zostały wpisane do sieci TEN-T, a istniejące przed 2013 r. odcinki zostały wykreślone, co uniemożliwia sfinansowanie tych inwestycji. Co więcej, mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA), która zajmuje się sprawami technicznymi i finansowymi projektów, wygasa z dniem 31 grudnia 2015 r.

 W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami: 

1. Jak Komisja Europejska planuje wspierać transport na międzynarodowej rzece Odrze (PL, CZ, DE) i rozwiązać kwestię realizacji kanału Odra-Dunaj, co w bezpośredni sposób może wpłynąć na osiągnięcie celów unijnej polityki transportowej i jednocześnie na rozwój gospodarczy Europy Środkowej?

2. Czy Komisja Europejska przewiduje ogłoszenie konsultacji społecznych w związku z inicjatywą budowy kanału Odra-Dunaj jako inwestycji o charakterze analogicznym do europejskiego przedsięwzięcia Sekwana-Skalda?

3. Czy Komisja Europejska przedłuży mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA)?