Dariusz Rosati

Projektem Sprawozdania w sprawie barier pozataryfowych na jednolitym rynku

Zachęcamy do zapoznania się z Projektem Sprawozdania w sprawie barier pozataryfowych na jednolitym rynku, którego to kontrsprawozdawcą z ramienia Grupa EPL jest Prof. Rosati. Pełna treść raportu znajduje się pod tym linkiem: https://goo.gl/eNuKvC.

Zapraszamy zarówno przedsiębiorców jak i osoby prywatne (nie tylko z ?Zachodniopomorskiego i ‎Lubuskiego) do zapoznania się z raportem Wszelkie pomysły na poprawki i komentarze, wysyłajcie na dariusz.rosati-office@ep.europa.eu do 24.01.2016 r.

Liczymy na świetną współpracę, bo bariery pozataryfowe w Unii dotykają nas wszystkich!

czytaj dalej

Unijne środki zaradcze wobec rosyjskich sankcji handlowych grożących Ukrainie

Dziś na parlamentarnej stronie Profesora Rosatiego (http://goo.gl/hFS9dJ), opublikowane zostało pytanie dotyczące stosunków z Ukrainą, którego współautorem jest właśnie Prof. Rosati.

Europosłowie z czterech grup parlamentarnych (w tym najliczniejszą grupą są posłowie z Grupa EPL) proszą Komisję Europejską o informacje dotyczące tego, czy UE ma przygotowane metody zaradcze groźbom handlowym Rosji wobec Ukrainy w związku z wejściem w życie Umowy Stowarzyszeniowej (?#‎AA ?#‎DCFTA) ?#‎UE-Ukraina.

Poniżej treść pytania:

W dniu 1 stycznia 2016 r. zaczyna obowiązywać pogłębiona i kompleksowa strefa wolnego handlu (DCFTA) między UE i Ukrainą. Rosja sprzeciwiała się systematycznie wszelkiemu zbliżeniu między UE i Ukrainą, między innymi przez aneksję Krymu i sterowanie trwającym konfliktem we wschodniej Ukrainie. W odpowiedzi na DCFTA Rosja zagroziła zastosowaniem wobec Ukrainy retorsji handlowych. W związku z powyższym pożądane byłoby przygotowanie środków zaradczych.

1. Czy Komisja przygotowała takie środki zaradcze w celu ograniczenia skutków możliwych sankcji handlowych nałożonych przez Rosję na Ukrainę?

2. Jeżeli tak, czy środki te mogą być w razie potrzeby stosowane ze skutkiem natychmiastowym?

czytaj dalej

Wesołych Świąt!

Szanowni Państwo!

Z związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia i Nowym Rokiem, proszę przyjąć moje najserdeczniejsze życzenia.

czytaj dalej

Projekt Nord Stream II może zablokować rozwoju Portu Szczecin Świnoujście

Jednym z filarów unii energetycznej jest solidarność, w Unii Europejskiej nadal realizowane są takie przedsięwzięcia jak Nord Stream, które tę solidarność podważają. Wielokrotnie podkreślaliśmy, że projekt Nord Stream jest projektem, który uderza w bezpieczeństwo energetyczne Europy. Dziś chcę dodać, że ten projekt stanowi także poważne zagrożenie dla rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dotychczasowe dwie nitki Nord Stream położone są na głębokości 16 metrów, więc do portu w Świnoujściu i Szczecinie nie mogą wpływać większe jednostki o zanurzeniu większym niż 13,5 metra. Uniemożliwia to zawijanie do portu w Świnoujściu kontenerowców i masowców. Co więcej realizacja projektu Nord Stream II utrwali ten stan rzeczy i praktycznie zablokuje dalszy rozwój portu w Szczecinie i Świnoujściu. Dlatego apeluję do Komisji Europejskiej, aby dokonała oceny zgodności gazociągu Nord Stream z unijnym prawem, z celami energetycznymi Unii Europejskiej, w tym z zasadą solidarności, oraz zgodności tego projektu z planowanym rozwojem niebieskiej gospodarki w rejonie Morza Bałtyckiego.

 

czytaj dalej

Pytanie do Komisji Kanał Odra-Dunaj oraz Odrzańska Droga Wodna a sieć TEN-T

Powiązanie śródlądowych dróg wodnych Odry i Dunaju wraz z funkcjami bramowymi morskich portów Pomorza Zachodniego stanowi unikalne, transgraniczne ogniwo łączące północ z południem, wschód z zachodem. Ogniwo to łączy Polskę, południową Skandynawię, Niemcy, Czechy, a poprzez powiązanie z transportem kolejowym i drogowym, tworzy transportową jedność funkcjonalną i gospodarczą korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk”. Budowa transgranicznego kanału Odra-Dunaj przyczyniłaby się do rozwoju rynku wewnętrznego Europy Środkowej oraz wypełnienia zadeklarowanych celów polityki transportowej. Niestety ani Odrzańska Droga Wodna, ani kanał Odra-Dunaj nie zostały wpisane do sieci TEN-T, a istniejące przed 2013 r. odcinki zostały wykreślone, co uniemożliwia sfinansowanie tych inwestycji. Co więcej, mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA), która zajmuje się sprawami technicznymi i finansowymi projektów, wygasa z dniem 31 grudnia 2015 r.

 W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami: 

1. Jak Komisja Europejska planuje wspierać transport na międzynarodowej rzece Odrze (PL, CZ, DE) i rozwiązać kwestię realizacji kanału Odra-Dunaj, co w bezpośredni sposób może wpłynąć na osiągnięcie celów unijnej polityki transportowej i jednocześnie na rozwój gospodarczy Europy Środkowej?

2. Czy Komisja Europejska przewiduje ogłoszenie konsultacji społecznych w związku z inicjatywą budowy kanału Odra-Dunaj jako inwestycji o charakterze analogicznym do europejskiego przedsięwzięcia Sekwana-Skalda?

3. Czy Komisja Europejska przedłuży mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA)?

czytaj dalej